Centrul de Prevenire, Evaluare si Consiliere Antidrog Sector 2 Bucuresti, in parteneriat cu Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti sector 2, prin intermediul Colegiului National „Emil Racovita”, implementeaza in cadrul Colegiului un proiect de dezvoltare emotionala adresat elevilor de clasa a I-a si a II-a.
Scopul proiectului este formarea si consolidarea abilitatilor emotionale cu rol de factori de protectie in prevenirea consumului de droguri la varste mai mari (abilitati de comunicare asertiva, gestionarea emotiilor negative, abilitatea de a face fata presiunii grupului, de adoptare a deciziilor pentru o dezvoltare sanatoasa etc).
Acest proiect are 5 componente:
- Autocunoastere / valorizare personala – Cine sunt eu?
- Exersarea modalitatilor adecvate de gestionare a emotiilor negative – Gestionarea emotiilor negative
- Abilitati de comunicare asertiva si de a face fata presiunii grupului – Cum sa spunem NU in situatii dificile
- Adoptarea deciziilor corecte pentru o dezvoltare sanatoasa – Alegeri responsabile
- Importanta relatiilor interpersonale: Lumea mea
Proiectul se desfasoara la clasa cu intreg efectivul de elevi si presupune realizarea unor fise de lucru/sarcini care vizeaza componentele mai sus mentionate. In urma parcurgerii acestui proiect, copiii vor avea o perceptie despre sine si rolul lor in famile mai bine conturata, vor dobandi cateva abilitati de identificare si control al emotiilor, abilitati de comunicare asertiva (refuzul unor situatii/comportamente nedorite), vor dobandi ateva informatii cu privire la efectele daunatoare ale unor substante periculoase (tutun si alcool).
In cadrul activitatii de autocunoastere, copilul va fi ghidat sa-si descopere diferite calitati, aptitudini, sa se gandeasca la el din mai multe perspective/perspectiva proprie, a familiei, a invatatoarei a prietenilor/colegului celui mai bun.
O activitate importanta din cadrul acestui proiect se refera la gestionarea emotiilor si raspunsurile adaptative in anumite situatii emotionale. Stim cu toti ca emotiile au mai multe componente: ceea ce resimtim la nivel subiectiv, gandurile, manifestarile fiziologice si comportamentale. Rolul emotiei este sa ne ajute sa ne reglam comportamentul social si interactiunile cu ceilalti. Corect gestionate, ele nu sunt daunatoare; fac parte din viata noastra, din procesul nostru de vindecare sau de eliminare a stresului. Emotiile trebuie exprimate, insa intr-un mod adecvat, cu respect pentru cei din jurul nostru. Furia, dezamagirea, ingrijorarea sunt raspunsuri adaptative la stresul si frustrarea creata de stimulii externi.
Primul pas spre controlarea furiei unui copil este sa invatam copilul ca frustrarea este normala, acceptabila. Sa ne enervam in anumite momente este ceva normal. La fel si copiii raspund cu furie la unele intamplari, iar reactiile lor sunt normale. Adultii trebuie sa permita copiilor sa-si exprime toate tipurile de emotii si sa modeleze cai acceptabile de a le controla si comunica. Este bine sa realizam ca furia este o reactie in fata frustrarii. Poate fi declansata de jena, singuratate, izolare, anxietate si trauma. Copiii raspund adesea cu furie la aceste tipuri de situatii pentru ca se simt neajutorati. Este important sa ne amintim ca furia nu este acelasi lucru cu agresivitatea. Furia este o emotie in timp ce agresivitatea este un comportament. Furia este un status emotional temporar cauzat de frustrare, agresiunea este frecvent o incercare de a rani o persoana sau de a distruge proprietati. Trebuie sa explicati copilului ca furia este normala, agresiunea in schimb nu. In cadrul acestui proiect copiii vor invata modalitati alternative de exprimare a furiei / tipat in perna, alergat, plans, lovitul pernei.
Activitatea despre alegeri responsabile cuprinde informatii despre cum ne afecteaza sanatatea fumatul pasiv si consumul de alcool, despre alegerile si obiceiurile care le pot afecta copiilor dezvoltarea fizica si mai tarziu comportamentul.
Nu uitati ca orice copil este asemenea unei plante care se ingrijeste cu mare atentie pentru a rodi si creste sanatos. Acest lucru se face printr-o comunicare pozitiva, timp de calitate oferit copilului, atribuirea de responsabilitati in concordanta cu varsta lui, implicarea in activitati de dezvoltare personala, timp pentru joaca si interactiune cu cei de varsta lui.
Sursa foto: www.teenrehab.org